Tannkjøttbetennelse kan forenklet inndeles i 2.

* Gingivitt
Blødende tannkjøtt som regel pga bakteriebelegg for irriterer btøtvevet rundt tannen. Med en grundig rens og god instruksjon lar det seg enkelt behandle. Gingivitt er av navnet en betennelse i gingiva. Det er altså kun bløtvevet rundt tennene som er betent.

* Marginal periodontitt
Tannløsning kommer som regel av tannkjøttsykdommen marginal periodontitt. Det er en betennelsessykdom som i første rekke rammer det vevet som holder tannen fast.

Tanken på at tennene dine kan løsne er antageligvis helt ufattelig, men faktum er at hver tiende person i Norge rammes av tannløsningssykdom.

Ved undersøkelse hos tannlege kontrolleres tenner og tannkjøtt bl a med tanke på marginal periodontitt.

Tegn på marginal periodontititt
Følgende tegn kan tyde på begynnende tannløsningssykdom:
(Vær oppmerksom på at tannløsningssykdommer ikke alltid gir symptomer.)

* Lettblødende og ømt tannkjøtt
* Tennene kjennes løse
*  Tannkjøttet mellom tennene forandres
*  Stadig dårlig ånde
*  Vedvarende hovent tannkjøtt
* Tannstein

Faktorer som kan bidra til utvikling av marginal periodontitt:
*For dårlig renhold av tenner, røyking, stress, arv
* I tillegg kan enkelte sykdommer fremskynde utviklingen.

Behandlingen av marginal periodontitt innebærer grundig informasjon om sykdommen og instruksjon i riktig renhold for den enkelte.
Tannlege eller tannpleier vil utføre en grundig rengjøring av tenner som har bakteriebelegg og tannstein på overflaten. Etter ca 3 måneder er vanlig med første etterkontroll.